Välkommen!

Du verkar vara ny här? Om du vill vara med, klicka på en av följande knappar:

10-mila 2019

Inför 2019 har vi öppnat upp för en kavlesatsning som gör att alla ungdomar, juniorer och äldre ges möjlighet att tävla tillsammans samtidigt som var och en kan hitta sitt eget uppnåbara mål.
I december hade vi en positiv kick-off under ledning av Kasper där program och inriktning för 2019 diskuterades.
Ett av målen är 10-mila som i år går i Sydsverige i en terrängtyp som passar oss västmanlänningar mycket bra.
För att få till bra representationslag och att alla äldre ungdomar ska få chansen att vara med så behöver några av er äldre, (HD35 och äldre) vara med. Dels som löpare men även som ledare.
Tacksam om ni alla bokar in helgen 26-28 april.
Vi kommer att åka i stor buss på fredagen vid lunchtid, bo natten mot lördag i södra Småland (vandrarhem) och vara på TC i god tid på lördagen. Hemresa söndag em. efter två härliga tävlingsdagar.
Du som redan nu kan tänka dig att ställa upp som reseledare, lagledare eller annan servicehjälp får gärna kontakta mig. Detsamma gäller frågor som jag i detta initiala läge ska försöka besvara.
OL-hälsningar
Sune Nybo

Kommentarer

• Hej Sune! Är detta som en direkt kommentar på det som jag skrev som nyhet? Jag vill gärna diskutera detta med dig isf, du får gärna höra av dig.

//Johan

• Eftersom jag hittade på det här med gubb/gum och ungdomslag på 25 manna för lag 2 och 3 kan jag väl kommentera att jag tvivlar på om detta fungerar på en kavle där endast 3 sträckor är kortare än 10 km och dessutom huvudsakligen natt. 25 manna har ju ingen sträcka över 9 km och avgörs dessutom oftast i ett närområde så det blir ju lite skillnad.

Men om vi förutom förstalaget, som precis som i 25 manna ska innehålla de bästa löparna vi kan ställa på benen, oavsett ålder, kan få ihop ytterligare 20 löpare som kan ta en 10 mila sträcka kan vi kanske försöka med detta. Är nog också tufft för de äldre ungdomarna att ta längre sträckor eftersom de antagligen också springer ungdomskavlen så ett rent ungdomslag är nog inte så enkelt att få till.

Budkavlesatsningen som ju presenterats har ambitionen att alla ska få springa stafetter och att det ska finnas bra träningar för alla. Så givetvis är det bra ju fler "gubbar" som vill hänga på och köra på de "JoS" träningar som finns.

Sedan ska inte budkavlesatsningen blandas ihop med tidigare elitgruppen. Elitsatsningen begränsas numera till de som genom sin placering på Sverigelistan bedöms ha en god chans att göra resultat på värdetävlingar, just nu är det runt 5 löpare som ligger inom gränserna, kan givetvis ändras under kommande säsong beroende på gjorda resultat. Elitlöparna förväntas vara med på klubbens prioriterade kavlar.

• redigerade January 6
    Hej Ulf, Sune och alla andra.
    Med det här försökte jag få fler att åka till 10-mila, även vi som normalt sett inte skulle åka till Skåne för att springa. Idén var att få klubben att börja prioritera kavlar och gemenskap samt bygga sig starkare för framtiden. Observera att detta var innan jag kände till kavlesatsningen som nu presenterats. Det jag gjorde var att jag frågade några gamla rävar i klubben om de kunde tänka sig att åka till Skåne och springa i ett gubblag. Jag vill minnas sist 10-mila gick utanför Stockholmsregionen. Hur många äldre åkte då? Min ambition var därför att vi skulle bli fler som åkte och att det kanske även stärkte förstalaget.

Jag tar nu bort inlägget på förstasidan och hoppas att vi blir många som åker till Glimåkra.

Mvh Johan Herbst
  • Tror din målsättning och kavlesatsningens syfte är detsamma och förutom 10 mila är ju också kavlar som Måsen, Kolmården och Jukola på programmet. Om vi blir många anmälda till kavlarna finns mycket större chans att få ihop bra representationslag men också skapa roliga interna kamper mellan VSOK lag liknande 25 manna. Så nu är det upp till alla, både gubbar/ gummor och andra att hänga på. För att vara övertydlig: Kavlesatsningen i Junior/ Senior är öppen för alla som vill springa kavle i seniorklass från 15 år och uppåt. För yngre löpare kommer givetvis ungdomslag att ordnas också.

Vi har ju också börjat med lite extra träningar lördag/söndag under ledning av Kasper, och om alla tränar lite extra blir det säkert ännu roligare! Kolla in JoS träningsprogram och forumet.

Logga in eller registrera för att kommentera.